Hvordan lage en minneverdig karakter?

av Martine

Populære og kjente bøker har ofte til felles at hovedpersonen fanger nysgjerrigheten til leserne sine fra første side.

  • Hvorfor får 11 år gamle Harry Potter så mange brev i posten hver dag? Hva er Hogwarts?
  • Vil 5 år gamle Jack og Mamma komme seg ut av ROM?
  • Klarer Førstebetjent Harry Hole å finne ut hvem som dreper gifte kvinner på årets første snødag?

Hovedpersonen må stå ovenfor en slags utfordring eller et problem som gjør det interessant å lese videre. Det er lett for forfatteren å falle for fristelsen om å skrive en bok fylt med klisjeer og stereotypier, men som regel er det ikke dette leseren ønsker å lese om.

Kjenn leserene dine 

Leserne ønsker kanskje ikke klisjeer, men det betyr ikke at de ikke forventer visse elementer innen den boksjangeren de har valgt å lese. Hvis vi bruker romanse-sjangeren som eksempel, så har leserne ofte visse forventninger om boken de har kjøpt, som for eksempel at en mann og kvinne møtes, men at det oppstår utfordringer som gjør at de ikke umiddelbart kan være sammen, men at kjærligheten seirer til slutt. Det må oppstå en spenning som gjør leseren nysgjerrig på hvordan de skal klare å få en lykkelig slutt, når alt virker håpløst underveis.

Dersom ikke forfatteren leverer det leserne forventer, vil det gjerne oppstå et gap mellom det som er forventet av boken og det leseren faktisk fikk lese. I noen sjangre kan dette fungere, men ofte ender det bare med frustrerte lesere.

Forfattere kan utfordre leserne med spennende karakterer på mange ulike måter, uten at de må være stereotypiske, men det er viktig å bli kjent med sjangeren man ønsker å skrive en bok innen, slik at man også vet hva leseren ønsker og forventer å lese.

HVA GJØR EN KARAKTER MINNEVERDIG?

  1. Personlighet
    Det er viktig at du lager er person som driver historien fremover, men som ikke bare gjør og sier ting kun for å drive plottet fremover uten at det passer med karakteren. Det er viktig at du som forfatter selv vet hvem karakterene i din fortelling er, for å kunne sette deg inn i karakterens tanker, følelser og holdninger, osv. Svar gjerne på følgende: Navn, Alder, Kjønn og Yrke. Begynn med hovedpersonen.
    Eksempel: Jack, 15 år, mann, gjengmedlem.
    Her begynner ksnskje leseren å gjøre sine egne antakelser om at Jack er en bråkmaker, som drikker og selger dop osv.
  2. Navn
    Velg er bra navn til karakteren. Navn kan i stor grad påvirke personligheten til karakteren. Kanskje har Jack fra eksemplet over et kallenavn. La oss gi han kallenavnet Tweezer. Hvordan tror du Tweezer og Jack kan sammenlignes som gjengmedlemmer?Når det gjelder navn er det også viktig å velge navn som passer både til sjangeren du skriver og til tidsperioden og landet handlingen foregår i. Søk gjerne i navnehistorikk på nettet og finn navn som vil være realistiske til karakteren du ønsker å skrive om.
  3. Motivasjon
    Hva motiverer dine karakterer? Personer ønsker og trenger ting, og er motivert av disse ønskene og behov. Dette kan også påvirke handlingen i fortellingen din på godt og vondt. Ofte står det hindringer i veien for at man kan få det man ønsker. Hvordan takler karakteren disse hindringene? Hva driver karakteren fremover
  4. Frykt
    Alle frykter noe. Noen har tydelige frykter, mens andre gjør det de kan for å virke fryktløse. Frykt påvirker vår personlighet, livssyn og handlinger.
    Les mer om Frykt her.
  5. Styrker
    Hva er hovedpersonen god til? Hva gjør karakteren spesiell? Har personen ferdigheter som skiller han/hun fra andre?
  6. Feil
    Hva er karakterens svake sider? Alle har gode og dårlige sider, og det er en del av det å være menneske. Sherlock Holmes er for eksempel en mesterdetektiv, men han har dårlige sosiale ferdigheter. Kriminaletterforsker Harry Hole er også en brilliant etterforsker, men han sliter med alkohol og er en ensom ulv.
  7. Historie
    Hva er karakterens bakgrunnhistorie? Hva har skjedd før fortellingen begynner? Om du skriver om en kvinne i 30-årene har hun levd 30 år før fortellingen begynner. Kanskje har hun vært lykkelig gift, men har nylig skilt seg fordi ektemannen hadde et hemmelig forhold. Kanskje har hun reist jorden rundt og aldri hatt tid til å slå seg ned med «den rette».
  8. Indre konflikt
    Gi karakteren din indre konflikter for å skape dybde i historien. Kanskje opplever karakteren din å miste jobben på grunn av nedskjæringer på arbeidsplassen, slik at han må flytte til et nytt sted og finne en ny karriere fordi det ikke finnes andre jobber for han der han bor.
  9. Ytre konflikt
    For å skape mer spenning i historien er det også viktig med ytre konflikter. Kanskje karakteren din nettopp har flyttet inn i et nytt boligkompleks, og har begynt i en ny jobb, men naboen over spiller høy musikk hver eneste kveld som holder henne våken. Hvordan vil karakteren din håndtere en slik situasjon? Vil hun konfrontere naboen, eller kjøpe ørepropper i et forsøk på å få sove?
  10. Forbindelse med andre karakterer
    Hvordan er din karakters forhold til menneskene rundt seg? Dette er også med på å forme historien rundt karakteren. Har karakteren venner, fiender, familie, arbeidskamerater, naboer osv? Hvordan er personens forhold til disse? Det behøver ikke bare være ønskede forhold, men forhold som allikevel skaper en interessant historie.
  11. Forbindelse med leserne
    Lesere liker å lese om karakterer som de kan kjenne seg igjen i og relatere seg til. Det er viktig å skrive for det publikummet man ønsker å nå ut til. Skriver man om tenåringer, er det viktig å lage karakterer som tenåringer kan relatere seg til.
  12. En stemme
    Det kan være lett å gå i fellen med at alle karakterene du skriver om «høres» like ut. Det vil si at deres dialog ikke skiller seg noe fra andres. Hva slags uttrykksmåte har din karakter og hvorfor snakker han slik? Er karakteren påvirket av hvor han kommer fra? Reflekterer talemåten hvordan personen faktisk er?
  13. Utseende
    Ofte trenger leserne noen hint om hvordan personen de leser om ser ut, slik at de kan danne seg et bilde av denne personen. Det kan ha med det rent fysiske utseendet, å gjøre, eller hvordan personen kler seg osv. En karakter som er opptatt av utseendet og som kler seg i dyre merkeklær vil kanskje ha en annen historie enn personen som aldri bruker sminke og som kjøper alle klærne sine i bruktbutikker.
  14. Hemmeligheter
    De fleste har hemmeligheter. Ofte vet man noe som man ikke får lov til å si, eller kanskje har man gjort noe man ikke vil at andre skal finne ut av. Dette kan være heroiske handlinger, eller mørke hemmeligheter. Det kan være noe flaut som har skjedd i fortiden, som man har forsøkt å glemme og som man ikke ønsker at noen skal få vite om.
  15. Mysterier
    Mysterier kan også skape dybde i historier. Hva er vel en krimroman uten er mysterie? Hvem er morderen? Hva skjedde med gutten hun møtte på ferie for 30 år siden? Karakteren har kanskje ubesvarte spørsmål som hun ønsker å finne svaret på.
  16. Evnen til å overraske
    Ikke avslør alt om en karakter i begynnelsen av boken. Kanskje er det mer ved karakteren enn det leserne først tror? Kanskje er karakteren dypere, smartere, snillere eller ondere enn det leseren tror når de begynner å lese. Overrask gjerne leserne.
  17. Utvikling
    De mest interessante karakterene å lese om, er de som går gjennom en slags forandring. Det er ikke alle karakterer som forandrer seg underveis i en fortelling, men det er noe tilfredsstillende over å lese om karakteren som er ulykkelig og fastlåst i hverdagen, for så å bryte løs og forandre livet sitt til det bedre. Leserne ønsker å dra på en reise med karakteren og oppleve forandringene som skjer.

Andre innlegg du kanskje vil like

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.